top of page
Search
  • Writer's pictureליאור הדיה

עשרה טיפים לסביבת הלידה שלך

Updated: Jun 28, 2019

לסביבה בה את יולדת יש חשיבות גדולה והשפעה של ממש על הלידה שלך.

אם החלטת ללדת בבית חולים (מבחירה או מחוסר ברירה), בהחלט שווה לקחת את הזמן ולחשוב על אילו דברים ניתן לעשות כדי להפוך את הסביבה שבה תלדי ליותר ידידותית. זה לא מתוך "פינוק", אלא מתוך הבנה אמיתית של איך הגוף מגיב לסביבה ואילו השפעות פיזיות יש לתגובות האלו על הלידה.

אישה צריכה להרגיש ביטחון, פרטיות ושלא צופים בה במהלך הלידה.


למה? כי רק אז קוקטייל ההורמונים המיוחד ללידה יופרש בצורה אופטימלית.

ההורמון הראשי, אוקסיטוצין (שאגב משמעות שמו ביוונית היא "לידה מהירה"), נקרא גם הורמון האהבה מאחר והוא מופרש בעת גילויי אהבה (מחיבוק ארוך מספיק ועד יחסי מין). זו הסיבה שסביבת הלידה שלנו צריכה לשאוף להיות דומה לסביבה שבה נכנסנו להריון :-)


ברגע שהמוח מפריש את ההרומונים בצורה אידיאלית, שרירי הרחם יכולים לעבוד בהרמוניה ובתיאום הדרוש. ככל שהמאמץ עולה גם האנדורפינים משתחררים וכך הלידה יכולה להתקדם בצורה חיובית ובריאה.



אז איך אפשר לדאוג לכך שנחוש ביטחון, פרטיות ושלא צופים בנו בחדר הלידה?


ביטחון

1. ידע = אמונה בגוף שלך

את צריכה לבטוח בגוף שלך שהוא יודע ללדת. איך? בעזרת הכנה מעמיקה, שתספק לך את כל הידע הפיזיולוגי עד כדי שתגיעי למצב שאת ממש יודעת מה קורה בגוף, איך הוא יודע בעצמו לנהל את הלידה, ברמה שתוכלי לאפשר ל"מוח החושב" שלך לקחת צעד אחורה, להניח את הספקות והחששות בצד ולהתמסר לתהליך הפיזי, האינסטנקטיבי, שמבקש לקרות.


2. אמון במלווה הלידה שלך

את זקוקה להיות מסוגלת לסמוך במאה אחוז על מלווה הלידה שלך, אם זה בן או בת זוג, דולה, אחות, חברה או אמא. לדעת שמלווה הלידה ידאג לכל המסביב, ויאפשר לך להתרכז אך ורק במשימה שלך - ללדת. הוא מאמין בך ונשאר רגוע, הוא ידאג לכך שאת שותה מספיק, ימנע פטפוטים מיותרים, ישים מוזיקה, ידאג שהחדר נעים מבחינת טמפרטורה (אוקסיטוצין לא אוהב קור) ושאין אורות חזקים (אוקסיטוצין אוהב חושך..).


3. אמון בצוות שאיתך

כדי להרגיש ביטחון, אנחנו צריכות להיות מסוגלות לסמוך על כל מי שנמצא איתנו בחדר הלידה. איך אפשר להגיע למצב כזה? לערוך מחקר רציני לגבי בחירת בית חולים, לבחור בבית החולים שהכי תואם את תפיסת העולם שלך. להכין תוכנית העדפות לידה, ולדעת שבן הזוג יעבור על זה עם המיילדת.


פרטיות

4. על מלווה הלידה לדאוג שהדלת/וילון תהיה סגור/ה

זה בסיסי למדי וחשוב מאד. דלת סגורה/וילון סגור נותן תחושה לאמא שהיא חופשייה לזוז, לשנות תנוחות, להשמיע קולות ואף להוריד ביגוד אם היא רוצה. גם חושך, כאמור, תורם לתחושת הפרטיות, שהייה בתוך בריכת לידה מספקת רמה גבוהה מאד של פרטיות.


5. לידה זה לא אירוע ספורטיבי

אין צורך בקהל בחדר לידה. אם יש מישהו שלא הוזמן ולא משרת מטרה כלשהי, זה מתפקידו של מלווה הלידה להסביר בנעימות כי אתם מבקשים שיהיו בחדר כמה שפחות אנשים.


6. הכרה של נהלים והחלטה לגבי השפעתם על תחושת הפרטיות

יש כמה נהלים שנפוצים בבתי החולים, שעבור נשים מסוימות, עלולים לפגוע בתחושת הפרטיות. יש נשים שניטור רציף (שהיום לא מומלץ ע"י ארגון הבריאות העולמי כנוהל שגרתי אלא רק אם יש סיבה מוצדקת) יפגע בתחושת הפרטיות שלהן. יש נשים שפתיחת וריד תגרום להן להרגיש חוסר פרטיות ויש כאלה שישכחו מקיומו של הוריד הפתוח. זה אישי וזה דורש חשיבה והתכוננות מראש.


שלא צופים בך

7. בדיקות פתיחה

בדיקות פתיחה הן הדרך שבה הצוות הרפואי בוחר למדוד את "התקדמות" הלידה, למרות שהן אינן מנבאות דבר ואין להן כל משמעות מלבד לדעת את מצב צוואר הרחם ברגע ספציפי. הפתיחה בלידה אינה מתקדמת בצורה לינארית ולבדיקות האלו אין שום מטרה. הן יכולות להיות לא נעימות, ולגמרי לתת את התחושה כי צופים ואף מודדים את ההתקדמות שלך. חשוב לדעת שזו זכותך לסרב לבדיקות פתיחה. הצוות הרפואי צריך לבקש את אישורך כדי לעשות זאת, ולא את את אישורו כדי לא לעשות.


8. לדעת שאת לא כפופה ללוח זמנים

המחשבה כי יש דדליין ללידה יכולה בהחלט לגרום לנו להרגיש שצופים בנו. זמן לא צריך לשחק תפקיד בלידה, והוא לא סיבה מספקת כדי לייצר התערבות. זה יתרון נוסף של הימנעות מבדיקות פתיחה, אם לא יודעים את התקדמות הפתיחה לא יכולים לטעון שהיא איטית מידי.


9. לכסות שעונים

אמרנו שהזמן אינו רלוונטי. התבוננות בשעון במהלך הלידה יכולה לאכזב אותך, אם ציפית לשעה אחרת ממה שראית. בלידה, אנחנו רוצות כמה שיותר לשהות ברגע הנוכחי, לא לחשוב על מה שעבר ולא על מה שעוד מצפה לנו. לכן שעון הוא פשוט רעיון רע, ואפשר להסיר אותו או לכסות אותו באיזשהו אופן כדי שלא ימשוך תשומת לב.


ואחרון חביב..

10. חשיבה חיובית

לצפות לטוב. גם מהצוות הרפואי. להאמין שהם הכי רוצים לעזור לך להגשים את הלידה שאת רוצה. לא לבוא מוכנים לקרב, לדעת שחיוך, כבוד ונעימות הולכים הכי רחוק כדי לרתום את הצוות לעזרתכם.


במהלך הקורס של "פשוט ללדת" אנחנו חוקרות כל אחת מהנקודות האלו ועוד, והזוגות לומדים איך ליישם את הרעיונות האלו בכל מקום שבו הלידה מתרחשת, אם זה בחדר בית חולים רגיל, טבעי, בבית או לעיתים נדירות, באוטו :-)

89 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page