top of page
Search
  • Writer's pictureליאור הדיה

לידה ללא פחד


"לידה ללא פחד", כך נקרא ספרו המהפכני של ד"ר גרנטלי דיק ריד, רופא מיילד בריטי, שיצא לאור לראשונה ב1942 ועדיין נמכר ברחבי העולם, כעת במהדורה השלישית שלו. הספר הזה נתן תקווה לנשים בשנות ה50 וה60 בארה"ב שרצו ללדת בכוחות עצמן, לא תחת הרדמה מלאה ושימוש במלקחיים כפי שהיה נהוג לאורך שנים. על בסיס הספר הזה התפתחו כל שיטות ההכנה ללידה רגועה וטבעית בעולם, כולל שיטת "פשוט ללדת" (היפנובירת'ינג).

הפרק השביעי בספר קיבל את הכותרת "פחד". כמעט בכל אישה בעולם המערבי, ללא קשר לאם חוותה לידה או לא, קיים הפחד מלידה. האם נולדנו עם הפחד הזה? כנראה שלא. האם פחד הוא בכלל מולד או רגש נרכש בעקבות חוויות אישיות והשפעות הסביבה? זו שאלה מעניינת אך לגבי פחד מלידה, אני מניחה שתסכימו איתי שהוא לגמרי נרכש, ולא מתוך בחירה.

תחשבו עכשיו אילו תגובות פיזיות קורות בגוף שלנו כאשר אנחנו חשות פחד. הרי בבסיס, הפחד נועד כדי להגן עלינו מפני סכנה. כאשר הגוף תחת השפעת פחד, הוא מתכונן למצב של לחימה או בריחה, Fight or Flight, ובמצב הזה הגוף מרכז את המשאבים שלו למערכות ההגנה של הגוף, למשל הגפיים. המשאבים הללו, חמצן למשל, נישאים דרך הדם. כל שאר המערכות שאינן חיוניות להישרדות, כמו כל אזור הבטן והמוח, מקבלים במצב הזה פחות אספקה של דם.

הגוף שלנו אינו פועל כאוסף איברים עצמאיים שכל אחד עסוק במשימתו, כל החלקים בגוף ובנפש משפיעים ועובדים בהרמוניה נפלאה ומדויקת כדי לבצע את שלל המשימות הפיזיולוגיות. הרחם לא יכולה לתפקד באופן מיטבי אם היא לא מקבלת מספיק דלק, כלומר דם וחמצן. אף איבר בגוף לא יכול לבצע את פעולתו כהלכה בתנאים כאלה, כותב דיק ריד בספרו. כשמבינים לעומק את פעולת שרירי הרחם והשפעת מערכת העצבים הסימפטטית (אשר נכנסת לפעולה כאשר הפחד נמצא) מבינים עוד יותר למה הפחד עצמו מגביר את הכאב בלידה.

ההשפעה של פחד בזמן ההריון והלידה לרוב לא מקבלת שום הכרה והיא הרבה פעמים הסיבה שלידות מסתבכות. היכולת להכיר בפחדים לפני הלידה, לתת להם מקום, לפגוש אותם ולנסות לשחרר אותם היא חשובה מאין כמוה. היכולת לזהות שנכנסנו למצב של פחד במהלך הלידה, לשלוף כלי מארגז הכלים שלנו שיעזור לנו להתמודד איתו ולחזור למצב של רגיעה היא קריטית על מנת לעזור לתהליך הלידה להתפתח באופן טבעי.

ללידה יש אפקט דומינו על אלו שחווים אותה, האישה והתינוק/ת, וגם על אלו שנוכחים בה.

הכנה טובה ללידה, למידה על האופציות הקיימות ואיך לקבל החלטות יכולה לעשות את ההבדל עבור האישה ומלווה הלידה שלה והכניסה שלהם להורות.

לחווית הלידה עצמה יש אפקט דומינו על המצב הנפשי של האישה אחרי הלידה. איך שהיא הרגישה, איך שהתייחסו אליה, הדרך בה הלידה התפתחה - לכל אלו יש את הפוטנציאל להשפיע על האישה מבחינה רגשית, פיזית ומנטלית. זה משפיע בהחלט גם על מלוה הלידה.

אתן יכולות לדמיין עולם בו ילדים גדלים תחת האמונה כי לידה היא חוויה נורמלית וטבעית? עולם בו לכל אישה יש את המידע והתמיכה כדי ללדת בתנאים שלה? עולם בו מפסיקים להפחיד נשים ונערות והן מאמינות כי גופן יודע ללדת, כפי שהוא יודע לבצע כל פעולה פיזיולוגית אחרת?

הדרך בה את יולדת חשובה. אם הלידה שלך הייתה חוויה פחות חיובית, שעדיין לא נותנת לך מנוח, אני מציעה לך לחפש אשת מקצוע שעוסקת בעיבוד לידה.

הגוף שלנו מדהים. הוא יוצר חיים חדשים, מטפח ומזין אותם במשך 9 חודשים. תזכרי את זה.

הגוף שלנו נועד כדי ללדת. אין בנו שום פגם. פשוט איבדנו את היכולת לגשת ולהשתמש בכוח הלידה הפנימי שלנו. זה כבר בתוכך. את אולי זקוקה למעט עזרה והכוונה כדי לגלות אותו. בזה אני יכולה לעזור.


רגע, מה קשור לימון? התשובה כאן


192 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page